Mikä on Paskaleffa.com?

Paskaleffa.com on blogipohjainen sivusto, joka käsittelee ja arvostelee b-luokan (etunenässä) kauhuelokuvia suomen kielellä. Tavoitteena on pitää pilke silmäkulmassa ja tuoda unohdettuja tahi kiellettyjäkin "klassikkoelokuvia" ihmisten tietoisuuteen paskaleffaristiretkemme aikana.


Miksi ette arvostele valtavirtaleffoja?

Tunnettujen elokuvien arvosteluja pursuaa jokaisesta tuutista ulos. Ns. paskaleffoista sen sijaan puhutaan harvoin – jos koskaan. Nämä teokset tarvitsevat enemmän huomiota ja hellää, sensuellia rakkautta.


Mikä itse asiassa on "paskaleffa"?

Paskaleffa on laajahko käsite, mutta kiteytettynä voisi sanoa, että paskaleffat ovat hyviä elokuvia siksi, että ne ovat niin huonoja (vrt. ns. camp-huumori). Ominaista paskaleffoille on pieni budjetti, kokemattomat näyttelijät, köyhät erikoistehosteet, jykevä dialogi ja nuorten naisten alastomuus. Tätä sivustoa seuraamalla paskaleffan käsite menee kyllä takuuvarmasti perille. Paskaleffan ei camp-humoristisesta leimastaan huolimatta tarvitse olla oikeasti huono leffa eikä sen tarvitse olla camp-humoristinen, jotta sitä voi kutsua paskaleffaksi; myös universaalisti hyviä elokuvia, kuten vaikkapa Halloweeniä, voi siten pitää (suuremman budjetin) paskaleffoina.


Joko menisimme asiaan?

Hetki vielä. Ennen arvosteluihin siirtymistä tämän sivuston lukijoiden kannattaa tutustua alla olevaan pyhään listaukseen, paskaleffojen salattuun ja tarkasti varjeltuun kaanoniin. Kysymys on kriteereistä.

Kriteerien historian juuret ulottuvat vuoteen 2010, jolloin Paskaleffa.comin tiimin innostus paskaleffoja kohtaan alkoi nostaa turmiollista päätään. Yhä useampia paskaleffoja katseltuamme havahduimme siihen, kuinka paljon tietyt kliseet toistuvat leffasta toiseen: elokuvan monsteri stalkkaa pahaa-aavistamattomia uhrejaan näköesteen takaa, sivuhahmot sulloutuvat punaisiin flanellipaitoihin, auto ei käynnisty, ovi ei aukeudu, aseesta loppuvat patruunat, nilkka nyrjähtää hädän hetkellä jne. jne. Kuulostaako tutulta? Hyvä – kriteerikaanon on kuin luotu sinua varten.

 

 


KRITEERILISTAUS – PASKALEFFOJEN KAANON

Kriteerit on jaettu kolmeen eriasteiseen ryhmään: 1., 2. ja 3. luokan kriteereihin. Näiden ryhmien lisäksi on olemassa kaksi erityiskriteeriä, joista kerron myöhemmin lisää. Kriteerikaanonista saa tehtyä hauskan, helpon ja yksinkertaisen juomapelin.

1. LUOKAN KRITEERIT

1. luokan kriteerit ovat kaikista joko harvinaisimpia tai parhaimpia kriteerejä. Näitä kriteerejä ei välttämättä esiinny kaikissa leffoissa, mutta esiintyessään ne antavat katsojalle paljon nautintoa. 1. luokan kriteerit koostuvat alla olevista asioista. Juomapeli: kun elokuvassa tulee esiin 1. luokan kriteeri, pelaajan on nautittava kolme hörppyä alkoholijuomaa.


auto ei käynnisty

Voiko tästä enää kliseisemmäksi mennä? Hirviötappaja jahtaa avutonta teiniuhriaan takaa, ja teini möyrii auton tykö. Hirviö lähestyy ja lähestyy, mutta perkele, kun auto ei käynnisty. Jompikumpi näistä skenaarioista toteutuu: hirviö tappaa uhrinsa, tai uhri saa juuri viimeisellä sekunnilla auton käynnistymään ja pakenee paikalta. Naurettavinta on se, että auto toimii ennen hirviön läsnäoloa täysin normaalisti. Auto ei käynnisty on ehdoton 1. luokan kriteeri.


eeppinen neekeri

Eeppinen neekeri on tummaihoinen (yleensä miespuolinen) hahmo, joka on eeppinen. Käytännössä katsoen eeppiseksi neekeriksi voi nimetä lähestulkoon kenet tahansa elokuvassa esiintyvän tummaihoisen näyttelijän. Traditionaalinen ja rakastettu eeppinen neekeri on kuitenkin kova hahmo, joka ei pelkää ketään tai mitään ja joka on täysin suorapuheinen henkilö – henkilö, joka juo alkoholia, polttaa sikaria, haukkuu muita, hakkaa muita, pukeutuu poikkeavasti ja on lihaksikas. Malliesimerkki eeppisestä neekeristä on Return of the Living Deadin Spider-niminen hahmo.

Kuvassa Spider elokuvassa Return of the Living Dead.


flanellipaita

Flanellipaita ei ehkä ole kaikista erikoisin asia kauhuelokuvassa, mutta valehtelisin, jos väittäisin, ettei sen pehmeän ja punaisen ja sydäntälämmittävän vaatekappaleen näkeminen saisi aivoissani euforia-aaltoa aikaiseksi. Yleistä flanellipaidalle on se, että se löytyy vähä-älyisen sivuhahmon yltä.


hirviöraiskaus

Hirviöraiskaus on väkinäinen seksuaalinen akti, siis raiskaus, jossa jokin hirviö penetroituu (normaalisti naispuoliseen) hahmoon vasten tämän tahtoa. Hirviöksi luokitellaan kaikki epäinhimilliset olennot – alienit, zombit, vampyyrit, ihmissudet, jättiläishyönteiset, yliluonnolliset pedot ja niin edelleen. Joissain tapauksissa hirviö voi olla myös jokin mekaaninen laite. Esimerkki mekaanisesta hirviöraiskauksesta on Demon Seed -elokuvan kohtaus, jossa tietokone raiskaa ja siittää naishenkilön.

Hirviö penetroituu naishenkilöön. Elokuva: Humanoids from the Deep.


kaatuminen hädän hetkellä

Uhri vilkaisee taaksensa ja näkee puukkoa kädessään pitävän maskinaamaisen Michael Myersin. Paniikki nousee. Uhri alkaa juosta henkensä edestä. Vou, naps, nilkka nyrjähtää. Myers tulee ja riistää uhriltaan hengen. Kliseistäkö? Kaatuminen hädän hetkellä on tosi yleinen mutta samalla loistelias kriteeri, joka ansaitsee paikkansa 1. luokassa.


monsteria ei tuhota lopullisesti

Onko mikään turhauttavampaa kuin se, että kamalan tappajamonsteridemonin kynsistä juuri ja juuri pelastautunut vähä-älyinen idioottisankari pääsee taistelussa niskan päälle ja... lyö hirviötä kerran päähän. Viiden minuutin päästä ihmetellään, että oh, wow – monsteri on herännyt eloon eikä se enää makaakaan siinä, mihin me sen äsken jätimme! Vain ani harvassa rainassa ihan oikeasti tehdään siitä epäinhimillisestä supermurhaajasta niin selvää jälkeä, että peli on selvä.

 



Näin käy, kun Michael Myersia ei tuhota lopullisesti.


mope (monsteriperspektiivi) + käsi

Monsteriperspektiivi eli mope on elokuvan hirviön tai murhaajan perspektiivistä kuvattu kohtaus; me siis katselemme sitä, miten monsteri katselee (yleensä) uhriaan. Tavanomainen mope on sellainen, että hirviö seuraa uhrejaan jonkin näköesteen, esimerkiksi pensaan, takaa. Usein mopessa käy myös niin, että monsterin käsi näkyy; tällöin on kysymys mope + käsi -kriteeristä, joka on kolmen hörpyn veroinen kriteeri. Hirviö saattaa esimerkiksi siirrellä oksia pois edestään, jotta näkee pahaa-aavistamattomat uhrinsa paremmin. Tyypillistä monsterin kädelle on se, että se on vieläpä veren peitossa ja että sitä koristaa tyylipuhdas spugehansikas.


ovi ei aukea

"Ovi ei aukea" on samankaltainen kriteeri kuin "auto ei käynnisty". Mikä kumma siinä on, että normaalissa arkielämässä ovet ja autot toimivat moitteettomasti, mutta heti, kun jokin karvaturkkinen ulkoavaruuden syövyttävä hirviöolio tai puukkokätinen sarjamurhaaja hengittää niskaan, mikään ei enää toimi. Ja miten joka ikinen ovi voi aina olla lukossa hädän hetkellä?


penis

Niin. Penis on harvinainen kriteeri, joka on useimmiten esillä vain silloin, kun tapahtuu kastraationa tunnettu toimenpide. Kannibaalielokuvissa kyrvältä ei tosin voi välttyä.


puhelin ei toimi

Eihän sillä tietenkään ole kännykkää mukana: nyt ne ovat kusessa. Ei kun oho, olihan sillä. Mutta kas, puhelimessa ei ole kenttää! Puhelin ei toimi on harvinaisen toistuva kriteeri. Vai kuinka monessa kauhuelokuvassa kuoleman partaalla oleva henkilö on oikeasti saanut yhteyden hätänumeroon ja pelastunut hätäsoittonsa ansiosta? Esimerkiksi Final Destination 5 -elokuvassa puhelin ei todellakaan toimi.


pummituli

Pummituli (tunnetaan myös nimellä spugetynnyri) on palava roskatynnyri, jonka äärellä laitapuolen kulkijat lämmittelevät. Yleistä spugetynnyrille on se, että jos tai kun se näkyy elokuvassa, joku saa pian surmansa. Pummituli on pahaenteinen, likipitäen mytologinen näky.


Pyydän anteeksi. Tämä oli paras kuva, jonka pummitulesta löysin.


punkkarijengi

1980-luvulla punk-kulttuuri kukki kauneimman kukan lailla, ja siitä syystä punkkareita ja punkkarijengejä esiintyi useissa kasarileffoissa. Ominaista punkkareille on alkoholin ja huumeiden käyttö, menevän musiikin kuunteleminen ja uniikki pukeutuminen. Punkkarijengi on piristysruiske, joka tekee elokuvasta vauhdikkaamman.


Kuvassa Return of the Living Deadin eeppinen punkkarijengi, josta koko kriteeri sai alkunsa.


rengasrikko

Rengasrikko liippaa läheltä auto ei käynnisty -kriteeriä ja on ikään kuin sen isoveli. Normatiivisesti paskaleffojen rengasrikko sattuu hylätyllä metsätiellä, josta on matkaa lähimmälle huoltoasemalle "kukaan ei tiedä minkä verran" ja jonka lähettymillä sattuu majailemaan epämuodostunut ihmissyöjäklaani. Esimerkki tyylipuhtaasta rengasrikosta on Wrong Turn – Ihmisjahti -elokuvan ensimmäisen osan alkupuolen kohtaus, jossa huono-onninen retkeilijäseurue on ajanut monstereiden laatimaan karhunrauta-ansaan.


turha säikytys

Turha säikytys on eritoten nykypäivän kauhuleffojen kulmakiviklisee. Näitä ovat siis kaikki sellaiset hetket, joissa annetaan ymmärtää, että jotain pahaa on sattumassa, mutta joissa tosiasiassa kaikki onkin hyvin. Useimmiten turhasta säikytyksestä vastaa joku sivuhenkilöistä, joka tahtoo pelästyttää ystävänsä esimerkiksi esittämällä murhaajaa. Tavanomaisin turha säikytys on sellainen, että joku laskee kätensä jonkun toisen olkapäälle niin, että tämä pelästyy. Vanhemmissa kauhuelokuvissa turhia säikytyksiä ei ole erityisen paljon, mutta kyllä niihin niissäkin törmää – ikävä kyllä.


ulkoavaruus

Ulkoavaruus on läsnä vaikka kuinka monessa paskaleffassa. Milloin avaruudesta sinkoaa maapallomme pinnalle ties minkälaisia otuksia (kuten esimerkiksi Jon McBriden Feeders-elokuvassa), milloin avaruudessa käydään suuria taisteluja (kuten Alien-elokuvasarjassa). Ulkoavaruutta ei ole syytä unohtaa, sillä kuten Xtro-leffasarjankin kolmannessa osassa todetaan: watch the skies.

Tämä outo olento on tullut ulkoavaruudesta elokuvaan Xtro.

vagina

Vagina, etenkin karvainen sellainen, on tuttu ja turvallinen näky 70- ja 80-luvun paskaleffoissa. Nykypäivän elokuvissa emätin on saanut väistyä ylitsepursuavan tissitarjonnan tieltä, mutta eipä kyseinen värkki nyt ihan kokonaan ole leffoista vielä kadonnut. Vagina on yhtä kaikki kolmen hörpyn veroinen kriteeri.


2. LUOKAN KRITEERIT

2. luokan kriteerit eivät ole yhtä harvinaisia kuin 1. luokan kriteerit, mutta mistään itsestäänselvyyksistä ei kuitenkaan ole kysymys kakkoskriteereistä puhuttaessa. Juomapeli: kun elokuvassa tulee esiin 2. luokan kriteeri, pelaajan on nautittava kaksi hörppyä alkoholijuomaa.


alkoholin juominen autossa

Monissa elokuvissa esiintyy nuori teinijengi, joka ajelee autolla ja ryypiskelee. Tämä siisti harrastus ansaitsee paikkansa kriteerikaanonissa. Kriteeri on erityisen upea ja kaunis silloin, kun alkoholia nauttii auton ratissa oleva henkilö.


armeija

Armeija on erittäin yleinen näky paskaleffoissa. Useimmiten armeija kutsutaan hätiin jonkin fataalin monsterin tuhoamiseksi tai muun katastrofaalisen tilanteen pelastajaksi. Armeija on laajahko kriteeri; kriteeriksi riittää jo esimerkiksi se, että valkokankaalla näkyy yksikin maastohousuinen sotilas.

Edes armeijan joukoista ei ole tuhoamaan Resident Evil 2 – Apocalypse -elokuvan Nemesistä.



haalarit

Kun miettii, miltä tyypillinen elokuvien murhaaja näyttää, kyseisen ihmisen pukee mielessään helposti farkkuhaalareihin. Näin ollen haalarit lukeutuvat kriteerikaanoniin. Aina, kun kenellä tahansa elokuvan hahmoista on haalarit yllä, on nautittava kaksi hörppyä alkoholia.


hallitus


Hallitus on alun perin X-Files-sarjasta alkunsa saanut kriteeri, joka on sittemmin osoittautunut yleiseksi myös paskaleffoissa. Hallitus kuvataan lähestulkoon aina pahana ja voittamattomana systeeminä, joka voi pelailla ihmismassoilla (ja armeijajoukoillaan) mielensä mukaan.


hautausmaa

Jokainen kauhuelokuvaa joskus käsikirjoittanut ihminen on varmasti pohtinut mielessään mahdollisimman uhkaavaa ja pelottavaa miljöötä, jossa leffaa kuvattaisiin. Ensimmäisenä on tällöin noussut ihmisten huulille takuuvarmasti hautausmaa, joka on tilana kliseisyydestään huolimatta yhä varsin toimiva ja hyytävä alue. Yksi eeppisimmistä hautausmaakohtauksista on Return of the Living Deadissä, jossa punkkarijengi juopottelee ja juhlii hautojen keskellä.



Nekromantik 2 -elokuvassa hautausmaalla käydään täysin muista kuin uskonnollisista syistä.

 


hullu tiedemies

Tämä legendaarinen kriteeri on tuttu jo vaikka Aku Ankasta. Hulluja tiedemiehiä tapaa eritoten kannibaali- ja seikkailuelokuvissa, mutta kyllä kyseisiin valkotakkisiin ja -partaisiin maanikoihin törmää muun muassa myös joissakin zombileffoissa ja muissa vastaavissa tarinoissa, joissa tieteellä on tavalla tai toisella näppinsä pelissä dystooppisessa maailmankuvassa.


leiri

Leiri tai vaihtoehtoisesti telttailu lupaa aina pelkkää pahaa – ainakin Perjantai 13. päivä -elokuvasarjan osissa, Sleepaway Campissa ja pahamaineisessa The Hills Run Redissä. Kauhuelokuvien perusteella typerin idea, jonka vapaa-ajanviettoa suunnitteleva teinilauma saada voi, on mennä telttareissulle metsään. Harva selviää moisesta retkestä elävänä takaisin.

Perjantai 13. päivä -elokuvissa teinejä murhataan leirillä. Kuvassa nuori Jason, joka vaanii naisuhriaan.



kaksipiippuinen haulikko

Yksipiippuinen haulikko ei ole kriteeri, mutta kaksipiippuinen on. Miksi? Siksi, koska kaksipiippuinen haulikko on niin tyylikäs.


kartano

Kartano on yleinen kauhujen miljöö. Esimerkiksi monet Resident Evil -pelisarjan peleistä sijoittuvat nimenomaan kartanoon. Kartanon näkeminen tietää kahden hörpyn kittaamista.

Kuvan kartano esiintyy Lucio Fulcin elokuvassa The Beyond.



kirves

Kliseisistä aseista kaiketi kliseisin, kirves, on tietysti osa kriteerikaanonia. Kirves heiluu etunenässä sellaisissa elokuvissa, jotka sijoittuvat metsä- tai maaseudulle.


krematorio

Krematorio eli uuni, jossa ruumiit poltetaan tuhkaksi, ei ole kovin yleinen kriteeri. Kyseinen tuhkausluukku on kuitenkin tarjonnut eeppisiä hetkiä muun muassa ensimmäisessä Return of the Living Dead -elokuvassa, joten sen paikka kriteerikaanonissa on taattu. Burn the flames, Roky Erickson, burn the flames.


mope (monsteriperspektiivi)

Ks. 1. luokan kriteeri "mope (monsteriperspektiivi) + käsi". Mope on siis 2. luokan kriteeri silloin, kun sen yhteydessä ei esiinny kättä.


motoristijengi

Motoristijengi koostuu kovista ja pelottomista äijistä, jotka usein joko kiusaavat päähenkilöä tai joutuvat tappajamonsterin mahaan. No, tapahtui mitä tapahtui, motoristijengi tarjoaa joka kerta piinkovaa viihdettä ja on täten 2. luokan kriteeri.


myrskylyhty

Myrskylyhdyn näkee usein silloin, kun 1) sähköt ovat poikki tai 2) hahmot ovat seikkailemassa esimerkiksi metsässä, rannalla tai mökillä. Konventionaalista on, että myrskylyhdyn näkeminen tietää yleensä lähestyvää kuolemaa tai muuta onnettomuutta.


Mölli-isku

Mölli-iskulla tarkoitetaan tekoa, jossa iskun suorittaja työntää kämmenensä jonkun toisen ihmisen naamalle peittäen siten uhrinsa näkökentän. Iskun voi suorittaa edestä tai takaa. Pääasia on se, että uhrin naamalla on käsi.


nummi

Nummesta tuli kriteeri Amerikkalainen ihmissusi Lontoossa -elokuvan myötä. Kyseisessä leffassa eräs viisas vanha mies kieltää amerikkalaisia nuorukaisia menemästä nummelle. Tätä käskyä kannattaa noudattaa. Nummi on selkäpiitä karmiva, ihmissusiystävällinen kriteeri.

Näiden nuorukaisten olisi pitänyt kuunnella vanhan miehen neuvoja elokuvassa Amerikkalainen ihmissusi Lontoossa.



sheriffi

Vain syrjäseuduilla nähdään sheriffejä, minkä vuoksi sheriffi on kriteerinä jokseenkin harvinainen mutta sitäkin hienompi. Yleistä sheriffille on hidas järjenjuoksu ja suurista kaupungeista tulevien, F.B.I:n leivissä työskentelevien erikoisagenttien vihaaminen.


spugehanskat

Spugehanskoilla tarkoitetaan hansikkaita, joista on leikattu sormenpäitä peittävät osat näkyville. Spugehanskoja nähdään nimensä mukaisesti useimmiten spurgujen käsissä.


tupakanpoltto sisätiloissa

Ennen vanhaan oli tavallista, että tupakkaa sauhuteltiin oikeastaan missä tahansa. Nykyajan lakipykälöiden mukaan sisätupakointi on sallittua vain erikseen merkityillä alueilla. Tämän vuoksi on aina erityisen ilahduttavaa nähdä vanhoja elokuvia katsellessa, kuinka norttia vedellään missä sattuu. Kaikista tyylikkäintä on se, jos tupakkaa poltetaan elokuvateatterissa.

X-Files-sarjan Syöpämies polttaa tupakkaa siellä, missä haluaa.


Zippo

Zippo on kaunis tupakansytytin, johon törmää monissa kauhuleffoissa. Zippoa käyttävä hahmo on automaattisesti cool.



3. LUOKAN KRITEERIT

3. luokan kriteerit ovat kriteereiden alinta kastia kahdesta syystä; niitä joko esiintyy turhan monissa elokuvissa ollakseen erityisiä tai ne häviävät mahtavuudessaan ykkös- ja kakkosluokan kriteereille. Juomapeli: kun elokuvassa tulee esiin 3. luokan kriteeri, pelaajan on nautittava yksi hörppy alkoholijuomaa.


intiaanit

Stereotyyppinen intiaani on todella vanha ja viisas mies, joka antaa päähenkilölle tarvittavia – usein jopa profeetallisia – vinkkejä ja neuvoja. Toisaalta intiaanit voivat olla myös helppoja uhreja, joita syötetään hirvittävälle monsteriotukselle, jotta monsterin uskottavuus ja pelottavuus kasvaisivat.


kellari

Esimerkiksi ensimmäisessä Troll-elokuvassa mennään kellariin. Kellarissa tapahtuu aina kauheita.


leka

Leka (ja vasara) on monikäyttöinen väline. Käytettiinpä lekaa tai vasaraa sitten jonkin barrikaadin tuhoamiseen tai zombin murskaamiseen, kyseisten välineitten näkeminen johtaa yhteen hörppyyn.


luuranko


Luuranko on tylsä ja vuosien saatossa shokeeraavuutensa menettänyt tehokeino, mutta kyllä se silti hitto vie kriteeri on.


meksikolaiset

Mitä olisi elokuvateollisuus ilman meksikolaisia? En tiedä, enkä tahdokaan tietää. Tyhmät ja tyhmänrohkeat meksikolaiset takaavat aina nautinnon. Esimerkiksi Return of the Living Dead 3 -elokuvassa meksikolaiset rokkaavat toden teolla.

Return of the Living Dead 3:ssa tyhmänrohkea meksikolainen ei ole tietoinen siitä, minkä kanssa on tekemisissä.


metsä

Metsä on tappava kriteeri siinä mielessä, että se on läsnä likipitäen jokaisessa elokuvassa. Kukkaansa metsä puhkeaa kriteerinä sellaisissa elokuvissa, joissa henkilöt ovat syvällä metsän siimeksessä. Näistä mainittakoon muun muassa Wrong Turn -elokuvat.


pesäpallomaila

Ihan jokaisessa elokuvassa ei pesäpallomailaan törmätä. Onneksi joissain sentään törmätään, jotta kriteerikaanoni saa lisää lihaa luittensa ympärille.


piikkilanka

Piikkilanka on useimmiten sellaisen aidan, jolla estetään pääsy kielletylle alueelle, yläpuolella. Toisinaan piikkilankaa käytetään myös aseena.

Wrong Turn – Ihmisjahti on väärä elokuva ihmisille, jotka eivät kykene katsomaan piikkilankakiduttamista.


poliisi

Poliisi on paikalla aina, kun jotain kamalaa on sattunut. Harmi, ettei poliisi ole koskaan paikalla silloin, kun jotain pahaa on sattumassa.


porakone

Porakone on kammottava kidutusväline. Sen näkeminen saa ihon aina kananlihalle.


pyörätuoli

Tämä kriteeri sai alkunsa Dracula 3000 -elokuvasta, jossa pyörätuoli tuplaantuu hullu tiedemies -kriteerin kanssa. Pyörätuoli on yllättävän harvinainen kriteeri.


renkaiden vinkuminen

En usko, jos väität, ettet ole koskaan kuullut autojen renkaiden vinkuvan paskaelokuvissa. Kirjoittamaton sääntö tuntuu olevan, että renkaat vinkuvat aina.


ruumispussi


Ruumispussi – tyhjä tai täytetty – on kriteeri.


Zombi 2 -elokuvassa ruumispussitetutkin heräävät henkiin.


soihtu

Soihtu on luonteeltaan mystinen väline. Soihdun lisäksi myös kädessä kannettava kynttilälautanen on kriteeri.


surina

Ei mikä tahansa surina, vaan vain ötököiden surina. Tältä ääneltä ei voi välttyä etenkään yöaikaan. Kuunnelkaa vaikka.


taskulamppu


Taskulamppua heilutellaan melkein jokaisessa paskaleffassa.


täysikuu

Täysikuu on hieno kriteeri, jolla on kytköksiä ihmissusiin, mutta kysymys on silti vain 3. luokan kriteeristä. Syy on se, että täysikuu on niin yleinen kriteeri, että se muuttuisi liian tappavaksi 1. tai 2. luokan kriteerinä.



Täysikuun aikaan on syytä varoa ihmissusia.


usva

Usva on kaiketi kaikkien aikojen yleisin kriteeri. Erityisen mahtavana usvaa voi pitää silloin, kun sitä syntyy selittämättömästi sisätiloissa.


vaahtosammutin

Vaahtosammuttimia näkee aina silloin tällöin.


vasara

Vasara (ja leka) on monikäyttöinen väline. Käytettiinpä vasaraa tai lekaa sitten jonkin barrikaadin tuhoamiseen tai zombin murskaamiseen, kyseisten välineitten näkeminen johtaa yhteen hörppyyn.


verivana

Verivana, josta näkee, miten monsteri on raahannut raatelemaansa uhria tai miten uhri on viimeisillä voimillaan koettanut paeta tappopaikalta, on ehdoton kriteeri.



1., 2. ja 3. luokan kriteereiden lisäksi on olemassa vielä kaksi eri erikoiskriteeriä.

POHJANMAAN KAUTTA

Pohjanmaan kautta -kriteeri on tissit. Aina, kun tissit lävähtävät ruutuun, on juotava senhetkinen alkoholijuoma pohjanmaan kautta eli kerralla loppuun. Pohjanmaan kautta on kriteereistä pelätyin, mikä on paradoksaalista, sillä kukapa nyt ei tahtoisi nähdä tissejä elokuvan aikana. Silloin tissit eivät kuitenkaan kuulosta maailman ihanimmalta asialta, kun on juuri korkannut uuden oluttölkin...


PYHÄ KRITEERI

Pyhä kriteeri tarkoittaa peräaukkoa. Seurauksena pyhästä kriteeristä on kolmen vuorokauden ryyppäysputki. Mutta älkää peljätkö – pyhää kriteeriä ei ole tullut todistetusti vielä kertaakaan vastaan lukuun ottamatta taide-elokuva The Holy Mountainia, jota ei kuitenkaan voi pitää tyylipuhtaana paskaleffana.

 

Tässä vielä tiivistetty kriteerikaanon, josta kriteereiden seuraaminen on helpompaa.

 

Kolme hörppyä:
auto ei käynnisty
flanellipaita
pummituli
rikkinäinen auto
penis
vagina
eeppinen neekeri
punkkarijengi
mope + käsi
hirviöraiskaus
ulkoavaruus
monsteria ei tuhota lopullisesti
kaatuminen hädän hetkellä
puhelin ei toimi
ovi ei aukea
turha säikytys
rengasrikko


 


Kaksi hörppyä:
kirves
kaksipiippuinen haulikko
myrskylyhty
spugehanskat
haalarit
Zippo
hautausmaa
krematorio
kartano
nummi
leiri
hallitus
armeija
hullu tiedemies
motoristijengi
Mölli-isku
sheriffi
mope
tupakanpoltto sisätiloissa
alkoholin juominen autossa



Yksi hörppy:
porakone
vaahtosammutin
taskulamppu
piikkilanka
pyörätuoli
soihtu
metsä
surina
usva
verivana
renkaiden vinkuminen
meksikolaiset
intiaanit
ruumispussi
poliisi
kellari
täysikuu
luuranko
pesäpallomaila
leka
vasara

 

Pohjanmaan kautta:
tissit



Pyhä kriteeri:
peräaukko

 

Näin. Seuraavaksi nähdäänkin jo arvostelujen parissa. So long!